Schotland en meer... - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Kees Lieverse - WaarBenJij.nu Schotland en meer... - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Kees Lieverse - WaarBenJij.nu

Schotland en meer...

Door: K. Lieverse

Blijf op de hoogte en volg Kees

01 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

De laatste fase van het Erasmus-avontuur is dan officieel ingegaan. Van de laatste 5 weken school die ik hier nog heb, is de eerste alweer voorbij. Daarbij komt ook dat ik nu nog precies een maand plus twee dagen heb voordat ik weer terug ben in Nederland.

Voordat de lessen weer begonnen aan St. Mary's University College waren er 3 weken vakantie, waarvan ik er een heb doorgebracht in verschillende steden in Schotland. Wij, 4 andere Erasmus-studenten en ik, begonnen onze reis in Glasgow. Een stad die niet echt de moeite waard is om een paar dagen in te verblijven. Van lokale studenten hoorde ik vooral enthousiaste verhalen over deze stad, en dat kan ik ook wel geloven omdat er in Glasgow veel wordt gemaakt en veel gebeurt. Echter is de stad voor de rondtrekkende toerist wat koud en kaal. Het leukste aan Glasgow was dan ook het hostel waarin we verbleven. Dit hostel lag ver buiten het stadscentrum, waardoor er verder geen toeristen verbleven, maar wel reizigers die voor langere tijd in Glasgow waren. Deze mensen konden ons veel vertellen over de stad waarin we waren. Een van deze andere gasten was erg geïnteresseerd in geschiedenis wat ook tot lange gesprekken heeft geleid. De mooiste daarvan was over de kans van slagen van de E.U. Een van de grootste problemen van deze unie is de vele verschillende culturen van de Europese landen die zo diep in de geschiedenis gesleten zit. Een resultaat hiervan is dat de landen angstig zijn om belangrijke regelgeving (zoals sociale wetten, recht, enz.) uit handen en aan de Europese macht te geven. Om de E.U. te laten slagen moeten we dus over de grenzen van nationaliteit heen om meer te kunnen vertrouwen in de Europese Unie. De manier om over deze grenzen heen te stijgen is natuurlijk dialoog. Er moeten ruimtes komen waar Europeanen met elkaar kunnen praten over het verleden en de toekomst. Een oplossing zou het internet kunnen zijn, maar kijk naar de gemiddelde Youtube-comment en je begrijpt dat het moeilijk is om een plek op het internet te creëren voor open en eerlijke debatten. Nee, wat we nodig hebben is een plek als de vroegere salons van Parijs of de koffiehuizen van Wenen, waar mensen bij elkaar kwamen om te praten en waar uiteindelijk revoluties geboren zijn. Terwijl we daar over spraken realiseerden we ons dat we ons op dat moment bevonden in een ruimte waar een Italiaan, Schot, Bulgaar, Belg en Nederlander bij elkaar zaten te praten over geschiedenis en over de dingen die we zouden willen zien van het leven. Oftewel de Parijse salon van de 21ste eeuw is een backpackers-hostel!!!
Later realiseerde ik me dat mijn hele Erasmus avontuur ook de kansen van de E.U. vergroot. Ik ben namelijk 5 maanden omringd met studenten van allerlei Europese nationaliteiten. Met deze studenten heb ik les, zit ik in de kroeg, enz. Het Erasmus programma is een Weens koffiehuis waar je 5 maanden mag verblijven. Ik raad dan ook iedereen van mijn leeftijd aan om je aan te melden voor het Erasmus programma. En denk je dat je niet wilt omdat je niet 5 maanden van huis wil zijn, dan zeg ik: niet zeuren, de EU staat op het spel.

Na Glasgow kwam Fort William. Een klein plaatsje in de Schotse hooglanden. Deze hooglanden hebben we bijna niet kunnen zien door de vele en laag hangende bewolking. Ondanks het weer hebben we een poging gedaan om de Ben Nevis te beklimmen, een berg. We klommen door de wolken heen, tot dat we nog overgebleven sneeuw konden zien. Toen ons daarna de weg werd versperd door een waterval van smeltwater, besloten we om terug te gaan.

Na Fort William kwam het absolute hoogte punt van de reis: Edinburgh. Alles wat een industriestad als Glasgow mist, vind je in Edinburgh. Iedere straat is mooier dan de vorige en iedere kroeg gezelligger dan de vorige. Een stad waar ik zeker nog naar terug ga.

En nu ben ik dus weer in Belfast. Ik ben wat meer vakken gaan volgen, voornamelijk extra sport vakken. Ten eerste zodat ik de Gealic voetbal kan leren, een traditionele Ierse sport. Ten tweede om met meer studenten van St. Mary's in contact te komen. Dit bied weer veel nieuwe uitdagingen en dingen om te doen, dus het beloven een paar interessante weken te worden.

  • 28 Juni 2015 - 10:25

    Simone:

    Wat een mooie vergelijking: hostels als eigentijdse, internationale salons.
    Wat ik nog heb gemist in je blogs is een verwijzing naar het cultuurschockmodel van Pedersen. Wil je dat nog toevoegen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dit blog gaat over mijn Minor Internationalisering die ik ga volgen in Belfast. Eens in de twee weken zal ik schrijven over alles wat mij opvalt, overkomen is of verbaasd.

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 4812

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 31 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: