Teaching Pratice - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Kees Lieverse - WaarBenJij.nu Teaching Pratice - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Kees Lieverse - WaarBenJij.nu

Teaching Pratice

Door: K. Lieverse

Blijf op de hoogte en volg Kees

11 Maart 2015 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

De laatste twee weken heb ik mijn werkdagen doorgebracht bij klas P5 (groep 5) van de St. Patrick's Primary School. Voor mijn opleiding was het uiteraard beter geweest wanneer ik stage had kunnen lopen op een Ierse middelbare school, maar daar waren geen plaatsen meer beschikbaar. Dus loop ik stage bij een Ierse basisschool. De klas telt 23 in paarse uniform gehesen jongens en meisjes van 8 of 9 jaar. De docent is een traditionele Ierse vrouw, die dit werk al 42 jaar doet. Haar stijl van lesgeven omschrijf ik als streng, veel herhaling, en discipline aanbrengen waar dat mogelijk is. Eerst dacht ik dat deze stijl van lesgeven typerend zou zijn voor het conservatieve Belfast, maar de docent van klas P4 (groep 4), een klas waar ik een ochtend en een middag in de week bij help, geeft op een manier les die op veel fronten verschilt met de stijl van de eerder beschreven docent. De docent van P5 legt bijvoorbeeld haar uitleg stil wanneer ze ziet dat een van haar leerlingen het overhemd niet fatsoenlijk in zijn broek heeft gestopt of wanneer een leerling niet rechtop in zijn stoel zit. De docent van P4 laat echter haar leerlingen hun gym-kleren aanhouden na een uur gym. "It's just much more comfortable". Bij P5 wordt de dag afgesloten met het opruimen van het lokaal. De docent geeft hierbij de instructies en zorgt ervoor dat haar leerlingen alles opruimen. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen hun focus leggen bij het opruimen, zodat dit grondig en goed gebeurt. De leerlingen uit P4 beginnen met opruimen zodra de docent het nummer "Happy" van Pharrell Williams start. Al dansend ruimen de leerlingen de gebruikte spullen terug naar de plek waar ze horen.

Overeenkomsten zijn er ook tussen de twee docenten. Zo wordt er dagelijks twee keer gebeden door alle leerlingen onder begeleiding van de docent. De dag wordt er mee begonnen en afgesloten. Een tweede overeenkomst is de nadruk die beide docent leggen op het wij-gevoel. Zo veranderen de docenten om de paar dagen de zitplaatsen van de leerlingen, omdat de leerlingen met iedere klasgenoot moeten kunnen omgaan en samenwerken.

Mijn taak bij deze twee kassen is zeer beperkt. Sommige perioden van de dag ben ik alleen maar aan het observeren hoe de docent, voor de zoveelste keer die week, haar leerlingen woordjes laat oplezen. De rest van de tijd help ik leerlingen met lezen en het huiswerk dat ze moeten maken. Af en toe wordt mij de gelegenheid gegeven om een les te geven. Dit zijn dan kleine lesjes Nederlands, een les over Nederland, en ook een les over de piramides. Over dit laatste onderwerp was ik wel enthousiast aangezien ik hier al eerder les over had gegeven. Echter was deze les over de piramides even wennen. Wanneer ik hier les over geef in Nederland op het middelbare onderwijs is het doel om de leerlingen inzichten te geven ver hoe het mogelijk is dat de Egyptenaren meer dan 4000 jaar geleden al tot zulke prestaties in staat waren. Bij de hogere klassen kan er daarna zelfs worden nagedacht over de voordelen van slavernij. Bij P5 as het doel van de les dat de leerlingen uiteindelijk allemaal een papieren piramide konden vouwen.

De stage zorgt er voor dat de mijn tijd hier sneller voorbij lijkt te gaan. Het is al maart en dat betekent dat ik al bijna de helft van mijn tijd hier heb gehad. De aankomende weken zullen ook weer snel voorbij gaan. Dit dankzij verjaardagen en St. Patricks Day.

  • 28 Juni 2015 - 10:00

    Simone:

    piramides vouwen dat is wat anders dan je gewend bent... Je ziet zo wel best veel, vooral met twee rigoreus verschillende docenten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dit blog gaat over mijn Minor Internationalisering die ik ga volgen in Belfast. Eens in de twee weken zal ik schrijven over alles wat mij opvalt, overkomen is of verbaasd.

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 4814

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 31 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: